بعضی از خانواده ها سعی می کنند تا برای تمام کودکان خود وسائل هم شکل تهیه کنند تا با مشکل مواجه نشوند اما این کار برای تمام خانواده ها امکان پذیر نیست و همچنین با این روش کودک با به اشتراک گذاشتن وسایل و مفهوم همیاری آشنا نخواهد شد، بنابراین آموزش مهارت به اشتراک گذاشتن وسایل و اسباب بازی ها به کودکاناهمیت پیدا می کند.
برای شروع ابتدا مفهوم مالکیت را برای کودک مشخص کنید و روی وسایلی که متعلق به او هستند برچسب بزنید تا کودک بداند چه چیزهای متعلق به خود اوست، در عین حال وسایلی که مربوط به تمام اعضای خانواده است را هم مشخص کنید، در این صورت کودک متوجه خواهد شد که این وسایل یا حتی بعضی از اسباب بازی ها متعلق به همه اعضای خانواده است و هر کسی می تواند آن را بردارد.
مهارت به اشتراک گذاشتن عملی ذاتی و غریزی نیست بنابراین بایستی این مهارت را به کودک خود آموزش دهید در ادمه به روش هایی اشاره می کنیم تا به شما کمک کند تا این مهارت را به کودک خود آموزش دهید، همراه ما باشید.

آموزش مهارت به اشتراک گذاشتن وسایل و اسباب بازی ها به کودکان
-
الگوسازی کنید.
با استفاده از موقعیت های طبیعی که در خانه پیش می آید مانند استفاده از وسایل مشترک مثل تلویزیون، اتومبیل و یا ضبط صوت به کودک نشان دهید که بزرگسالان هم بایستی به نوبت از وسایل مشترک استفاده کنند.
-
از خوراکی های مورد علاقه کودک شروع کنید.
می توانید با استفاده از خلاقیت مزایای کار کردن با یکدیگر و به اشتراک گذاشتن وسایل را به کودک آموزش دهید، آشپزی کردن یا پختن یک کیک می تواند فرصت خوبی باشد؛ با همکاری هم یک کیک بپزید و بعد اجازه بدهید آنها به نوبت در تزیین کیک به شما کمک کنند و بعد از اتمام کار قسمتی از کیک را به عنوان پاداش به آنها بدهید یا اینکه یک خوراکی مورد علاقه کودک را به ا بدهید و به او یادآوری کنید که به شرطی این خوراکی را می تواند بخورد که به طور مشترک با خواهر یا برادرش تقسیم کند.
-
از هر موقعیتی استفاده کنید.
به کودکان پیشنهاد دهید تا با مقواهای رنگی کاردستی تهیه کنند اما تنها یک قیچی به آنها بدهید و از آنها بخواهید قبل از شروع کار، تصمیم بگیرند که چگونه می خواهند از قیچی به طور مشترک استفاده کنند؛ همچنین به تدریج سعی کنید موقعیت هایی که باید وسایل را به اشتراک بگذارند را برای آنها مشخص کنید مثلا بگویید تصمیم دارید که همراه با آنها به پیاده روی بروید اما آنها بایستی به طور مشترک از دوچرخه استفاده کنند.
-
راه حل ارائه بدهید.
اکثر کودکان از اینکه در مهمانی با اسباب بازی بچه های دیگر بازی کنند بسیار لذت می برند اما زمانی که کودکی مهمان به خانه شما می آید از دادن اسباب بازی هایشان به او اجتناب می کنند و نگران هستند که او اسباب بازی هایشان را خراب کند.
اگر کودک شما هم این گونه است قبل از آمدن مهمان به خانه تان از کودک بخواهید تا چند اسباب بازی را که دوست دارد به مهمانش بدهد را انتخاب کند و برای حل مشکل نگرانی در مورد خراب شدن وسایلش، به مهمانش نحوه بازی کردن با آن اسباب بازی ها را هم آموزش دهد.

-
راه های استفاده مشترک از وسایل را به آنها آموزش دهید.
به عنوان مثال اگر کودک به شما شکایت می کند که خواهر یا برادرش اجازه نمی دهد که با توپ بازی کند به او بگویید که پیشنهاد دهد تا با هم بازی کنند یا توپ را به طور نوبتی برای بازی در اختیار همدیگر بگذارند حتی برای کودکان خیلی کوچک هم نوبت تعیین کنید.
-
آنها را با مفهوم تقسیم کار آشنا کنید.
مثلا اگر قرار است تعدادی جعبه را مشترکاً بسته بندی کنند و تنها یک قیچی دارند کارها را بین خودشان تقسیم کنند مثلا یک نفر با قیچی کاغذ و روبان ها را برش دهد و دیگری کار بسته بندی را انجام دهد.
-
بایدها و نبایدها را مشخص کنید.
قوانین مشخصی را برای استفاده مشترک از وسایل مشخص کنید تا احتمال مشاجرات را به حداقل برسانید به عنوان مثال به کودک خود بگویید اسباب بازی تا زمانی که دست تو است می توانی با آن بازی کنی اما وقتی بازیت تموم شد یا نوبتت به پایان رسید خواهر یا برادرت می تواند با آن بازی کند یا اینکه قاپیدن وسایل از دست همدیگر تا زمانی که نوبتش نشده کار درستی نیست و به عنوان تنبیه نوبت بازی با آن وسیله را از دست خواهد داد.
-
سن کودک را هم مدنظر قرار دهید.
یادگیری این مفهوم برای کودکان کم سن و سال کمی دشوارتر خواهد بود، مطمئن شوید که کودک شما قبل از به اشتراک گذاشتن اسباب بازی اش فرصت کافی داشته که با آن بازی کند و بعد از آن حواستان باشد که اسباب بازی اش را حتما پس بگیرد؛ کودک زمانی که مفهوم مالکیت را به درستی یاد بگیرد متوجه می شود که به اشتراک گذاشتن اسباب بازی با دیگران یک کار خوب است و تحت کنترل خودش است نه دستور والدین که باید بی چون و چرا آن را اجرا کند.

-
کودک را تحسین کنید و در صورت نیاز به او جایزه بدهید.
اجازه بدهید که کودک بداند که با انجام این کار خوب شما او را مورد تعریف و تمجید قرار می دهید به عنوان مثال وقتی پیشنهاد می دهد که با یک اسباب بازی با دوستش بازی کند و یا کاری را به نوبت انجام دهند او را تحسین کنید و بگویید” عالی بود که اجازه دادی دوستت سارا هم با عروسک تو بازی کند و این طوری به هر دوی شما بیشتر خوش بگذره، ازت ممنونم.”
همچنین از قبل در مورد پیامد های مثبت رفتار خوبش به او آگاهی دهید و توافق کنید که چه جایزه ای دریافت می کند به عنوان مثال وقتی می بینید که کودکان شما آرام و با رعایت نوبت برنامه های تلویزیونی مورد علاقه خود را می بینند به عنوان جایزه به آنها مقداری خوراکی بدهید تا بیشتر لذت ببرند.
دیدگاه خود را بیان کنید