دیجیتال مارکتینگ(بازاریابی دیجیتال) به گونهای از بازاریابی محصولات و خدمات میگویند که از طریق دستگاههای الکترونیکی انجام میشود،بنابراین در دیجیتال مارکتینگ استفاده از ابزارهای دیجیتال بسیار حایز اهمیت است، نه فقط اپلیکیشنها و موتورهای جستجو و … بنابراین دیجیتال مارکتینگ میتواند همزمان آفلاین باشد یا آنلاین.

داراییهای بازاریابی دیجیتال
برای یافتن پاسخ اینکه دیجیتال مارکتینگ چیست؟باید با مفهوم دارایی آن هم آشنا شویم ،میتوان گفت تقریبا هر چیزی می تواند جزو داراییهای بازاریابی دیجیتال باشد،فقط کافی است یک ابزار باشد که از آن به صورت آنلاین برای بازایابی استفاده میکنید.،با این تعریف خیلی از افراد نمیدانند که چه تعداد دارایی دیجیتال مارکتینگ در اختیار دارند، اینجا چند نمونه از این داراییها را مرور میکنیم:
وبسایت شما
داراییهای مربوط به برند (لوگو، نماد ، کلمات اختصاری و غیره)
محتوای ویدیویی (تبلیغات ویدئویی، دموی محصول و غیره)
تصاویر (اینفوگرافیک، عکس محصول، عکس شرکت و غیره)
محتوای نوشته شده (پستهای وبلاگ، کتابهای الکترونیکی، توضیحات محصول، توصیفات و غیره)
محصولات یا ابزارهای آنلاین (محتوای تعاملی و ...)
نقدها و بررسیها
صفحات شبکههای اجتماعی
موارد اشاره شده تنها بخش کوچکی از دریای بیکران داراییهای بازاریابی دیجیتال هستند، در واقع بیشتر داراییها در این چند دسته جای میگیرند، بازاریابان زیرک همواره به دنبال روشهای جدیدی هستند تا به صورت آنلاین به مشتریهای هدف دسترسی پیدا کنند پس این فهرست، همواره در حال رشد است.

بسیاری مشکلات رایج در مارکتینگ وجود دارد که بازاریابی دیجیتال میتواند آنها را حل کند.
پس باید بدانیم که برای بهینه سازی استراتژیهای بازاریابی، دیجیتال اجباری است،دیجیتال مارکتینگ میتواند به شما کمک کند تا مخاطبان خود را بهتر بشناسید، اطلاعات مهمی در مورد آنها کسب کنید و راهکارهایی را ارائه دهید که به گروه بازاریابی شما اعتبار میدهد، اما چه نوع مشکلاتی در مارکتینگ وجود دارد و چه راه حل هایی بازاریابی دیجیتال ارایه میدهد ؟

مشکل: چگونه در شروع کار مخاطب خود را به اندازه کافی بشناسم؟
شناخت مخاطب به زمان نیاز دارد،اگر چه احتمالا کار گروه بازاریابی تیپ شخصیتی مخاطب هدف را شناسایی و تعریف کرده است و این تعریف بسیار کاربردی است،ولی ممکن است مصرف کنندگانی باشند که وقت خود را در اینترنت میگذرانند،و طبق پیش بینی شما (تیم بازاریابی)رفتار نکنند، به این دلیل لازم است زبان های گوناگونی را با اهداف مختلف امتحان کنیم و به خاطر داشته باشیم که زبان و توصیفات خاصی باعث جذب افراد مختلف و قرار دادنشان در سیکل خرید میشود،بنابراین باید تیم خودش را با مخاطبان هماهنگ کرده و اعتباری ایجاد کند که تیم مارکتینگ را از رقبا متمایز میکند.
مشکل: چگونه کانالهای خود را برای SEO بهینه کنم؟
در فرآیند بازاریابی علاوه بردر نظر گرفتن موقعیتتان،بسیار مهم است که درک درستی از روشهای SEO داشته باشید، SEO جدا از بهبود رتبه بندی در موتور جستجو،قادر است آزمایش و بهینه سازی تیم شما را تقویت و حمایت کند تا مطمئن شوید که محتوای با کیفیت و ارزشمندی را ارائه میدهید که مشتریان هدف شما به آن نیاز دارند.
مشکل:چگونه برای شبکه های اجتماعی استراتژی ایجاد کنم؟
جدا از اینکه میخواهید استراتژی ارگانیک یا پولی یا ترکیبی از این دو برای گسترش در شبکههای اجتماعی داشته باشید، داشتن نوع بازاریابی در شبکههای اجتماعی بسیار مهم است، با اینکه شبکههای اجتماعی برای برندینگ و تعامل بسیار عالی هستند،برای تبلیغات بازاریابی دیجیتال نیز میتوانند کانال های کارامدی باشند،کمی صبور باشید و با افزایش فالوئرهایتان، تاثیر تبلیغاتتان نیز افزایش مییابد.
مشکل: چگونه تیم بازاریابی من تک بعدی نباشد؟
در حقیقت مخاطبان منتظر شما نمیمانند تا تبلیغتان را دیده و از شما خرید کنند، بنابراین تیم مارکتینگ باید بتواند عملکرد چند گانه ای داشته و خود را در کانالهای مختلفی بگنجاند تا بتواند مشتریها را در همه جا مورد پوشش قرار بدهد، در شبکه ها و کانال های اجتماعی مختلف، مخاطبان بسیاری با انتظارات متفاوت وجود دارد، به همین علت برای هرکدام بایدمارکتینگ متفاوتی را در نظر گرفت. این تفاوت ها میتواند درنوع گفتار، تصویرسازی، پیشنهادات و حتی زمان ارائه تبلیغ باشد.
مشکل: در ارائه گزارش مبنی بر معیارهای تعیین شده تحت فشار هستم.
مارکتینگ دیجیتال، حوزههای گستردهای از معیارها را حمایت میکند،ولی این معیارها باید با دقت انتخاب شوند،در هر مورد، بسته به نوع مخاطب و کانال ارتباطی که انتخاب میکنید، معیارهای مختلفی وجود دارد،و این نکته را در نظر داشته باشید، که با تعیین اهداف برای هر کانال کار را آغاز کنید و معیارهایی را در نظر بگیرید که بالادستیهای شما به آنها علاقهی بیشتری نشان میدهند.
